Загальноосвітня
школа І-ІІ ст. с.Угриничі
Дидактичні
матеріали
з
теоретичними додатками для
вивчення
теми «Дієприкметник» у 7 класі»
Матеріали методичної розробки
учителя
української мови та літератури
загальноосвітньої
школи І-ІІ ст. с. Угриничі
Сацик Тамари Петрівни
2015
РОЗДІЛ І
Дієприкметник як особлива форма
дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки , синтаксична роль
Теоретичні
відомості
Додаток 1
Дієприкметник—особлива
форма дієслова, що виражає ознаку предмета за
дією або станом.
Дієприкметник
має граматичні ознаки дієслова й прикметника.
Ознаки дієслова
|
Ознаки прикметника
|
|
Вид
|
· вказує на ознаку предмета
· відповідає на
питання який? яка? яке? (сплетений, сплетена, сплетене)
|
|
Доконаний
(написаний)
|
Недоконаний
(темніючий)
|
|
Час
|
Узгоджується з
· іменником
· займенником
у роді, числі, відмінку (засіяне поле, засіяним полем)
|
|
Теперішній
(чорніючий)
|
Минулий
(почорнілий)
|
|
Стан
|
Змінюється за
· родами
· числами
· відмінками
|
|
Активний
(ведучий)
|
Пасивний
(прочитаний)
|
|
Може мати при собі залежні слова
(виоране
восени поле)
|
Синтаксична роль у реченні
· означення (На столі лежала прочитана книга.)
· частина
складеного іменного присудка (Найцікавіша книга прочитана.)
|
На
відміну від прикметника, який указує на постійну ознаку, дієприкметник указує на ознаку набуту.
Дієслово
|
Прикметник
|
Дієприкметник
|
Указує на дію
|
Указує на постійну ознаку
|
Указує на ознаку за дією
|
Засолодити
Підсинити
Підвищити
|
Солодкий
Синій
Високий
|
Засолоджений
Підсинений
підвищений
|
Практичні завдання
Додаток 1
1. Прочитайте речення. Випишіть окремо прикметники й дієприкметники.
1. Від
землі йде духмяний аромат уже зів’ялих трав.
2.
Нічого так я не люблю, як запах снопів тільки-но скошеного і зв’язаного хліба.
3.
Сходжена, з’їжджена з дитинства земля багата щедростями своїми, але сувора,
часом немилосердна до лінощів і неуважності.
4.
Дим погаслих вогнів стелиться від гори до гори синіми смугами.
Назвіть дієслова, від яких утворилися дієприкметники.
Додаток1
2. Від
поданих дієслів утворити можливі дієприкметникові форми чоловічого роду.
Просити, сушити, лити, сказати, літати,
збільшити, полоти, почорніти.
Чотири дієприкметники ввести в самостійно складений текст.
Додаток 1
3. Прочитати українські прислів’я,
приказки. Пояснити їхні значення. Переписати, підкреслити члени речення. Якими
членами речення є дієприкметники?
1.
Береженого і Бог береже.
2.
Обіцяного три роки ждуть.
3.
Написане пером не виволочеш і волом.
4.
Під лежачий камінь вода не тече.
5.
Лежачого не б’ють.
6.
Тільки сир одкладений добрий, а робота одкладена—погана.
7.
Підстрижені під один гребінь.
8.
Не спійманий не злодій.
9.
У двох няньок дитина не доглянута.
4. Дієприкметники запишіть у дві
колонки:
1) доконаного виду;
2) недоконаного виду.
Скривджений,
думаючий, змальовуваний, прогнилий, вихований, охриплий, лежачий, знаючий,
стиснений, задубілий, міцніючий.
З других букв кожного слова повинно скластися закінчення
вислову
Л.
Костенко: «І скаже світ:--Ти…».
5. Прочитайте речення. Знайдіть дієприкметники, визначте їх рід, число,
вид.
Про яку пору року в
ньому йде мова? Придумайте ще два-три речення, щоб вийшов зв’язний текст. У
своєму висловлюванні використайте дієприкметники.
Наче
зачарований велетень, стояв ліс, опушений весь інеєм білим, покритий і
пронизаний наскрізь сонячним сяйвом.(М. Коцюбинський).
6. Запам’ятайте
стійкі порівняння та їхнє значення. З двома з них складіть речення.
Гарний,
як намальований—вродливий;
біжить,
як посолений—дуже швидко біжить;
став,
як укопаний—став нерухомо;
бігає,
як ошпарений—безладно метушиться;
опустив
крила, як обскубана курка—втратив енергію, засмутився;
як
мішком з-за рогу прибитий—пришелепкуватий;
голова
як коряк недодовбаний—про обмежену людину;
носиться,
як дурень з писаною торбою—пишається, вихваляється;
ходить,
як у воду опущений—сумний.
7. Відгадайте загадку.
Сумно
у гаях блукає,
Жовті
шати одягає,
Золотисту
стелить постіль—
Жде
сестрицю білу в гості.
Знайдіть у тексті загадки дієслова. Утворіть від них
дієприкметники.
Складіть
невеличкий твір-опис осені, використавши усі дієприкметники.

8. Розгляньте картину С.
Васильківського « На варті». Доберіть дієприкметники до опису зовнішності
козака, опису природи. Складіть із цими
дієприкметниками речення

РОЗДІЛ ІІ
Відмінювання
дієприкметників
Теоретичні відомості
Додаток 2
Увага!
Усі
дієприкметники відмінюються так, як прикметники твердої групи.
· На
які групи поділяються прикметники?
· Як
визначити групу прикметників?
Відмінки
|
Однина
|
Множина
|
||
Н.
Р.
Д.
З.
О.
М.
|
Ч.р.
|
Ж.р.
|
С.р.
|
-і
-их
-им
як Н. або Р.
-ими
-их
|
-ий
-ого
-ому
як Н. або Р.
-им
-ому, -ім
|
-а
-ої
-ій
-у
-ою
-ій
|
-ий
-ого
-ому
-е
-им
-ому, -ім
|
Увага!
Щоб
визначити відмінкове закінчення дієприкметника, треба знати рід, число,
відмінок іменника, від якого залежить дієприкметник.
Практичні завдання
Додаток
2
1. Поставте дієприкметники у потрібній формі. Виділіть закінчення.
У (споруджений) будинку, на (зачинений)
дверях, у (зростаючий) свідомість, на (заощаджений) кошти, (зростаючий)
добробутом, над (синіючий) морем, на (вицвілий) дереві, на (зігрітий) землі,
серед ( скошений) луків, у (виконуваний) завданні.
Додаток
2
2. Перепишіть речення. Уставте
пропущені орфограми. Дієслова в неозначеній формі замініть відповідними
дієприкметниками.
1.
Дрібні ха..ки під солом..яними дахами залишалися позаду, їх змінили кам..яні
будинки, (крити) гонтою і бляхою, (мурувати) передмістя тіснішало, ..тискалося.
2.
Він був не надто в..сокий, але кр..мезний, (одягнути) у дорогий запорі..кий
жупан; бр..язнула бо край столу шабля в (обсипати) коштовним камі..ням піхвах.
3.
Чужинці загомоніли, (захопити) сміливими словами незнайомого.
4.
Маркіз глянув на стос паперу, сягнув рукою, розв..язав, погортав дрібно
(списати) листки.
Додаток 2
3. Прочитати
прислів’я. На місце пропущених слів вставити потрібні дієприкметники.
Пояснити значення прислів’їв.
1.
До доброї криниці стежка … . 2. Крутиться, як … в’юн. 3. На … дерево і кози
скачуть. 4. Три речі ніколи не повертаються: …стріла, … слово і … дні. 5. За
одного … двох … дають . 6. … три роки ждуть. 7. … заєць і пенька боїться. 8.
…коню в зуби не дивляться. 9. … камінь назад не повернеться. 10. Під … камінь
вода не тече.
С
л о в а д л я д о в і д о к: кинутий, битий, обіцяний,
посолений, полоханий, випущений, сказаний, дарений, утоптаний, лежачий,
похилений, небитий, минулий.
4. Перекладіть текст українською
мовою. Запишіть. Доповніть роздумом про необхідність берегти природу.
Лес входит в понятие Отечества. Сумейте
использовать безграничное время и энергию, одинаково пригодную для разрушения и
созидания, и меньше будет загубленных деревьев, поломанных садов, разоренных
гнезд и муравейников…
Визначте рід, число, відмінок дієприкметників.
5. Відгадайте загадку.
Доберіть дієприкметники, що починаються на кожну букву відгадки. Складіть зв’язний текст,
використавши усі дібрані дієприкметники.
Невеличкий,
сніжно-білий,
Що його
в небесну шир
Люди
радісно пускають
Сповіщати
всіх про мир.
Кожний
цього птаха знає
Його
назву відгадає.

6. Розгляньте
натюрморт К. Білокур. Розкажіть, що на ньому зображено, використовуючи
дієприкметники. Що ви знаєте про українську художницю К. Білокур? Запишіть,
вживайте дієприкметники.

7.
Відгадайте
загадку.
Стоїть над водою з розплетеною косою.
Знайдіть
дієприкметник у тексті загадки. Складіть і запишіть
6
реченнь, вживаючи в кожному цей дієприкметник
у різних відмінках.

РОЗДІЛ ІІІ
Активні та пасивні
дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього й
минулого часу
Теоретичні відомості
Додаток 3
Увага! Згадайте лексичне значення
слів!
Активний—енергійний, діяльний, який
розвивається, діючий; який показує дію, що переходить на об’єкт.
Пасивний—неенергійний,
бездіяльний,байдужий до оточуючої дійсності, інертний; зумовлений діяльністю,
активністю або впливом кого-небудь іншого.
Дієприкметники
виражають ознаку за дією, яку сам здійснює діяч, або ознаку предмета, який
зазнав на собі дії іншого предмета.
Активні дієприкметники
виражають ознаку предмета за дією, чинником якої виступає (згасаючий день—день згасає, стихаючий
вітер—вітер стихає).
Пасивні дієприкметники виражають
ознаку предмета, який зазнає на собі дії іншого предмета (вишитий рушник—рушник вишила мати, пройдений шлях—письменник пройшов
шлях).
|
Додаток
3
Практичні завдання
1. Від поданих дієслів утворіть дієприкметники, відповідно до визначень,
запишіть їх у дві колонки.
Який
літає—літаючий Яке розсипали—розсипане
які
крокують який виконали
який
розтав яку занесли
які
посивіли який перелили
яка
співає яку згадують
який
заснув
які відігнули
який
радіє який нагріли
Визначте, у якій колонці активні дієприкметники, а в якій
пасивні. Підкресліть у І стовпчику четверту від початку слова букву, а в ІІ—п’яту, прочитайте отримані слова,
переконайтесь у правильності своєї відповіді.
Теоретичні відомості
Додаток 3
Увага! Пригадайте!
До
перехідних дієслів належать
дієслова, після яких може вживатися іменник або займенник:
·
У З. в. без прийменника (знайшов гриб);
·
У Р. в. , якщо при дієслові є
частка НЕ ( не написав листа);
·
У Р. в. , якщо дія , виражена
дієсловом. Переходить не на весь предмет, а на якусь частину (випив води, купив цукру).
До неперехідних
дієслів належать дієслова, після яких не може стояти іменник або
займенник у З. в. без прийменника.
|
Творення дієприкметників
Творення
|
||||
Від якої основи
|
Від яких дієслів
|
Час
|
За допомогою суфіксів
|
приклади
|
Дієприкметники
активного стану
|
||||
теперішнього
часу
|
перехідних і
неперехідних
|
теперішній
|
-уч- (-юч-)
-ач- (-яч-)
|
ріжуть—ріжучий
мріють—мріючий
лежать—лежачий
стоять--стоячий
|
неозначеної
форми
|
неперехідних
доконаного виду
|
минулий
|
-л-
|
зів’яти—зів’ялий
|
Дієприкметники
пасивного стану
|
||||
неозначеної
форми
|
перехідних
|
|
-н-
-ен-
-т-
|
сказати—сказаний
бачити—бачений
шити—шитий
|
Алгоритм
творення дієприкметників активного стану теперішнього часу




Не утворюється
2. Поставити дієслово в теперішньому часі,
виділити основу.




4. Приєднати до основи суфікс:
![]() |
![]() |
-уч- (-юч-)
-ач- (-яч-)
Практичні завдання
2. Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники
Теперішнього часу: виконують,
зростають, дрижать, організовують,
лежати, розквітнути, жевріти.
Минулого часу: пожовкнути, почорніти,
просвітити, змокріти.
Складіть мініатюру про осінь, використавши утворені
дієприкметники.
Додаток 3
3. Перепишіть речення. Неозначену форму, що в дужках, замініть відповідними
дієприкметниками, визначте їх стан.
Ми розмістилися на возі, добре (вимостити)
свіжою травою. Віз м’яко покотився ще не (в’їздити)
дорогою. Повні, рожеві, як діти, (збудити) зі сну, пливли по небі хмаринки. І
знов у тумані бриніли окремі розмови, як (зачепити) струни. Невеличка Джерина
пасіка була (обгородити) низьким тином.
4. Відгадайте загадки.
1. Чого
не було й не буде, а назване людьми.
2.
Зимою біле, весною чорне, літом зелене, осінню стрижене.
3. У
лісі рощене, з лісом рівняється, а лісу не бачить.
4.
Чорне сукно залізло у вікно.
5.
Повернуте до сонця золоте донце.
6.
Скручена, зв’язана, на кілок посаджена, по подвір’ю
гуляє.
Ключ: пташине молоко, мітла, серцевина в дереві, соняшник,
поле, ніч.
Випишіть словосполучення з дієприкметниками, визначте
суфікси.
Теоретичні відомості
Додаток 3
Увага!
Існує така особливість української
мови—уникати вживання дієприкметників активного стану. Проте це ніяк не
обмежує можливостей вислову. Замість активних дієприкметників із суфіксами –уч- (-юч-), -ач- (-яч-) вдаються до
описових конструкцій.
1.
«Нам
важко бачити тебе прикутим і страждаючим». Замість
дієприкметника тут доречно вжити дієслово: «Нам важко бачити, як ти страждаєш».
2.
«Бажаючі
взяти участь в екскурсії повинні записатися в профспілковому комітеті». Правильно
сказати «Усі, що бажають узяти участь в
екскурсії…», або «Охочим узяти
участь в екскурсії слід записатися в профспілковому комітеті».
|
Практичні завдання
Додаток 3
5. Відредагуйте
речення.
1. Бажаючі вийти на зупинці, вчасно попереджайте
водія!
2. Хто цікавиться захоплюючими екскурсіями по
Києву, підійдіть до екскурсовода на привокзальній площі.
3. Підготовкою закінчивших середню школу до
вступу в престижні вищі навчальні заклади займається знаючий викладач з математики.
4. Приєднуюсь до думки усіх переді мною
виступаючих.
5. Страждаючим від цього несправедливого рішення
не слід мовчати.
6. Переживаючий за престиж фірми працівник має
усе виконувати якісно та вчасно.
Додаток 3
6. Прочитайте вислів, зашифрований
ребусами.

Напиштіь
невеличку казку, введіть в неї отриманий вираз. Використайте у своїй роботі
активні й пасивні дієприкметники дієприкметники, позначте їх.
РОЗДІЛ ІV
Дієприкметниковий зворот. Відокремлення комами дієприкметникових
зворотів
Теоретичні відомості
Додаток
4
Дієприкметник
разом із залежними від нього словами називається дієприкметниковим зворотом.
Слово,
до якого означенням є дієприкметниковий зворот, називається означуваним словом.
Дієприкметниковий
зворот у реченні виконує роль поширеного
означення.
Практичні завдання
Додаток
4
1. Порівняйте
речення, записані в колонках.
1. Я
звернула увагу на мамині
1. Я звернула увагу на мамині
втомлені
руки.
руки,втомлені працею.
2.
Серце дівоче від людського
2. Серце дівоче, від людського
ока
заховане.
заховане, повне краси і снаги.
У кожному з речень І
колонки визначте дієприкметники. У реченнях ІІ колонки—дієприкметники та
залежні від них слова. Якими розділовими знаками виділено дієприкметники із
залежними словами на письмі? Як читаються речення з дієприкметниками та
залежними від них словами?
Додаток 4
2. Прочитайте тексту. Про кого в ньому йдеться? Знайдіть у тексті
дієприкметники та залежні від них слова.
Яке велике щастя жити в
цьому світі, підставляти своє обличчя усміхненому
сонечку, чути грайливу пісню струмочка,
веселий спів пташок навесні, бачити бентежне блакитне небо, а темної
ночі—міріади мерехтливих зірок. Як приємно милуватися різнобарвними квітами,
ходити босоніж по вкритою росою траві, відчувати її
приємний холодок…І всьому цьому ми завдячуємо найдорожчій людині у світі—своїй
матусі. Це ж з її крові та плоті ми з’явились у цей надзвичайно прекрасний
світ, це ж її турботами виплекані, виховані, нагодовані, ми виросли та йдемо по землі…
Замість трьох
крапок доповніть текст власними думками, використайте дієприкметникові звороти.
Запишіть доповнений текст.
Теоретичні
відомості
Додаток 4
Дієприкметниковий зворот в усному мовленні
виділяється паузою, а на письмі відокремлюється комами:
·
Безмежний
степ, укритий снігом, спав
(дієприкметниковий зворот стоїть після означуваного слова);
·
Освітлена любов’ю, вона радісно
вдивлялась у далечінь (дієприкметниковий зворот стоїть перед
означуваним словом, вираженим особовим займенником);
·
Укритий снігом, ліс спав до весни
(дієприкметниковий зворот стоїть перед означуваним словом і має додаткове
обставинне значення);
·
Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім
новий світ (дієприкметниковий зворот стоїть перед
означуваним словом і відділений від нього іншими членами речення).
Якщо дієприкметниковий
зворот стоїть перед означуваним словом і не має обставинного відтінку,
означуване слово не виражене особовим займенником, тоді він не виділяється
комами:
Із правдою розлучені слова кудись
біжать по сірому перону.
|
Додаток 4
3. Прочитайте речення (міні-підручник). Знайдіть дієприкметникові звороти
та означувані слова.
1.
Теплі руки, пропахлі тістом,
Біла
шия з разком намиста,
Ніжні губи, усміхнені тихо,
Мудрі очі, що бачили лихо,
Розлуки, наповнені горем.
Прощальним дивляться зором…
2. Заглиблений у вир епохи,
У хвилі
клопотів і справ,
Я мимоволі не встигав
Побути з матір’ю хоч трохи.
3. Утомлена клопотами, мама нарешті сіла
відпочити.
4. Це
була немолода жінка з красивим усміхненим до
дітей обличчям.
Поясніть за
допомогою правил вживання розділових знаків при дієприкметникових зворотах.
Додаток 4
4. З кожної пари речень утворіть
одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного
слова. Утворені речення запишіть. Визначте головні та другорядні члени речення.
Поясніть уживання розділових знаків.
1.
Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу
та світу.
2.
Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони розмлоєні останнім теплом осені.
3.
Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.
5. Утворіть
із складних речень прості, ускладнені дієприкметниковими зворотами, які не
виділяються комами на письмі. Запишіть їх.
1.Пісні,
які створювала Сапфо, зворушували своєю ніжністю.
2.
Прометей, якого прикули до скелі, подолав нелегкий шлях від темряви до світла.
3. У
чудовій пісні зустрічаємо красу, яку оспівав ще Софокл.
4.І.
Котляревський переспівав «Енеїду», яку написав Вергілій.
5.
Хмари, які нависли над обрієм, здавалися важкими і суворими.
Додаток 4
6. Серед
поданих епітетів виберіть дієприкметники, запишіть їх. Утворіть із ними
дієприкметникові звороти. Складіть і запишіть невеличкий (7-10 речень)
твір-опис зовнішності матері, використовуючи утворені дієприкметникові звороти.
Мама:
близька, весела, виснажена, втомлена, гарна, дбайлива, добра, досвідчена,
зажурена, заклопотана, заплакана, засмучена, ласкава, мила, молода, невсипуща,
ніжна, покинута, рідна, сердечна, стомлена, стримана, сувора, тиха, турботлива,
усміхнена, чуйна, щаслива, ясноока.
Мамині
руки: виморені, загрубілі, натруджені, ніжні, оксамитові, роботящі, тендітні,
шершаві, шовкові, безвідмовні, беручкі, вмілі, вправні, добрі, невтомні,
спритні.
Мамині
очі: безсонні, блискучі, веселі, відкриті, всевидющі, втомлені, гарячі,
глибокі, задумані, заклопотані, заплакані, красиві, мудрі, погаслі, пронизливі,
співчутливі, стурбовані, сяючі, чисті, щирі, ясні.
7. Прочитайте вираз, зашифрований ребусами.

Введіть цей вираз у зв’язний текст. Поясніть, як ви
розумієте це висловлення. Використайте в тексті дієприкметникові звороти, що
виділяються комами (на всі правила) , позначте їх.
Комментариев нет:
Отправить комментарий